Very Funny
21 października | 18:00
Malarnia
Czas trwania spektaklu: 75 minut
Reżyseria: Dominika Knapik, Patrycja Kowańska
Teatr: Gruba i Głupia
Bilet: 90 zł (normalny) / 60 zł (ulgowy)

Choreografia, dramaturgia: Gruba i Głupia (Patrycja Kowańska i Dominika Knapik)
Opracowanie muzyczne: Gruba i Głupia
Video: Gruba i Głupia
Kostiumy: Gruba i Głupia
Światło, technika: Wolfgang Macher
Konsultacja muzyczna: Dawid Sulej Rudnicki
Zdjęcia, make-up: Magdalena Kasjaniuk
Obsada: Gruba i Głupia (Patrycja Kowańska i Dominika Knapik)
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie i rozmowy z realizatorami.
Gruba i Głupia, czyli Patrycja Kowańska i Dominika Knapik – twórczynie na co dzień pracujące w teatrach w rolach reżyserek, choreografki i dramaturżki – umieszczają tym razem siebie na scenie. Dynamikę duetu eksplorują przez pryzmat własnych ciał, a do emplois współczesnych artystek freelancerek przymierzają kondycję błazna. Czerpiąc z Szekspirowskiego imaginarium, zestawiają swoje wyraźnie odmienne sylwetki z bohaterami sztuk. Gruba – Kowańska ma warunki, aby performować rubasznego Falstaffa. Głupia-Knapik przywołuje błazny zwinne, wygimnastykowane w ruchu i słowie. Autorki podejrzliwie przyglądają się Szekspirowi i „tradycji artysty geniusza”. Opierają się zarówno na jego błyskotliwym tekście, jak i na własnych żartach czy przewrotnych choreografiach. Dryfując na „Statku głupców” Boscha, igrają z teatralnymi konwencjami. Dekonstruują stereotypy dotyczące płci, ciała i nędznego losu freelancerek, aby wydobyć z nich polityczny potencjał. Stawiają szereg niewygodnych pytań dotyczących (artystycznej) pracy, wyciągając zamiecione pod dywan smrodki. Robią to, czego nie powinny robić. Mówią to, czego nie powinny mówić. Posługują się błazeństwem „jak koniem trojańskim, w którym kryje się cała armia zmyślnych konceptów…”. Wykorzystują do tego archiwa przeszłych i przyszłych procesów twórczych, mierząc się przy tym ze swoimi kompleksami i ambicjami. Być może przyjdzie im pochować nawet własny talent i marzenia? VERY FUNNY
Gruba i Głupia – duet reżysersko-choreograficzno-dramaturgiczny zawiązany w 2023 roku przez Dominikę Knapik (Głupią) i Patrycję Kowańską (Grubą). Ich pierwszy spektakl pod szyldem GiG pt. ”Very Funny” zdobył Główną Nagrodę nurtu SzekspirOFF oraz Nagrodę Dziennikarzy 27. Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku (2023). W „Pentezylei. Rekonstrukcji ciała Amazonek” (Nowa Generacja w Scenie Roboczej w Poznaniu, 2023) dialogując z klasycznym tekstem Kleista, Gruba i Głupia podjęły temat choroby raka piersi, zapraszając do udziału w spektaklu trójkę Amazonek. Ich kolejna realizacja pt. ”Very Sad” – spektakl o przemijaniu i nękanym chorobami ciele inspirowany „Winterreise” Schuberta został wyróżniony II Nagrodą OFF na 44. PPA we Wrocławiu (marzec 2024). W 2024 r. artystki powołały razem Fundację Kreatura. Podczas tegorocznego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku miała miejsce premiera kolejnej, ostatniej części ich trylogii „Very”, pt. „Very Cheap”. Prace Grubej i Głupiej mają na celu igranie z teatralnymi konwencjami oraz dekonstruowanie stereotypów dotyczących m.in. ciała i płci, z uwzględnieniem ich politycznego potencjału.
Patrycja Kowańska – dramaturżka, autorka tekstów i scenariuszy, performerka. Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (reżyseria, spec. dramaturgiczna). Jako dramaturżka współpracowała reżyserkami i reżyserami oraz choreografkami i choreografami w teatrach w Polsce i za granicą (Niemcy, Łotwa), przy spektaklach repertuarowych oraz produkcjach niezależnych. Reżyserka “Second-hand 68” realizowanego w finale programu “Obcy w domu. Wokół Marca 68” w Muzeum Polin/TR Warszawa (2018). Autorka pracy magisterskiej: „Ruch dramaturga. Próba konstruowania przybornika dramaturgii ciała, instalacji i performance’u”, której fragmenty zostały opublikowane w „Didaskaliach” (nr 151–152/2019) oraz książkowej publikacji AST w Krakowie „Dramaturgia. Przewodnik”. Laureatka programów dla twórczyń i twórców teatralnych: Modelatornia w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Placówka w Instytucie Teatralnym w Warszawie, Nowa Generacja w Scenie Roboczej w Poznaniu. Autorka performance’u „Furor” (2023), w którym zadebiutowała na scenie jako performerka, poruszając temat fatfobii (2023). Od 2020 roku stale współpracuje z Dominiką Knapik jako reżyserką i choreografką (“Tiki i inne zabawy”, “Agon”, “VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA” czy “Hotel H.***”* wraz z zespołem Hertz Haus). Połowa współtworzonego z Knapik duetu Gruba i Głupia (jako Gruba).
Dominika Knapik – choreografka, reżyserka i performerka. Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie na Wydziale Aktorskim. Jako choreografka od kilkunastu lat współpracuje z polskimi reżyserkami i reżyserami, m.in. na scenach takich teatrów jak: Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Nowy Teatr w Warszawie, Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatr Słowackiego w Krakowie, Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr Śląski w Katowicach, Teatr Osterwy w Lublinie, Teatr Polski w Bydgoszczy. Od kilku lat intensywnie pracuje również w Niemczech: m.in w Schauspielhaus Bochum, Thalia Theater w Hamburgu, Deutsches Theater Berlin, Schaubühne Berlin. W 2015 roku została nominowana do Paszportów „Polityki” w kategorii „Teatr”. Laureatka stypendiów (DanceWeb, ArtsLink), uczestniczka rezydencji artystycznych (Tanzhaus Düsseldorf). W latach 2007–2015 współtworzyła kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, z którym zrealizowała wiele autorskich interdyscyplinarnych projektów. Laureatka wielu nagród indywidualnych (m.in. Złotej Maski za Leni Riefenstahl. Epizody Niepamięci, Nagroda Prezydenta Miasta Rzeszowa za choreografię do Portretu Damy, nagroda za choreografię do spektaklu Baba- Dziwo w ramach konkursu Klasyka Żywa 2019) oraz nagród kolektywnych ( Tukan OFF/PPA Wrocław za spektakl „Nie ja”, I Nagroda w Konkursie „Nowe Sytuacje”podczas Festiwalu Malta w 2008 roku za spektakl ‚keret”). Od 2016 roku pracuje również jako reżyserka. W 2016 wyreżyserowała „Bang Bang” (Teatr Jaracza w Łodzi), w 2019 „Babę-Dziwo” (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), w 2020 roku monogram choreograficzny „Agon” (Teatr Łaźnia Nowa), a w 2021 roku „Tiki i inne zabawy” (Wrocławski Teatr Pantomimy). Do jej najnowszych prac należą „VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA” zrealizowana z kolektywem Sticky Fingers Club oraz “HOTEL H**** powstały we współpracy z zespołem HERTZ HAUS. VW swoich pracach artystka z feministycznym, a jednocześnie niepozbawionym poczucia humoru zacięciem łączy teatr dramatyczny, taniec i performans. Interesuje ją uniwersalizacja osobistych wypowiedzi oraz ich kontekst społeczny. Połowa współtworzonego z Patrycją Kowańską duetu Gruba i Głupia (jako Głupia).